Känslosamt.

De senaste två dagarna har varit enerverande.

Vi har följts av journalister, media och nya grupper har anlänt. Just denna veckan har antalet ankomnnande inte varit så stort, men antalet ”oanmälda” volontärer har varit det. De som anslutit sig till LSN eller någon av de andra organisationerna har varit föranmälda och fått reda på vad de är här för att göra.
De som har kommit nu har säkert de bästa intentioner, men jag misstänker också mediakåta 😫

Igår var jag i Villan och hjälpte till. Så många fina möten, samtal och matlagning.  Köket i villan har blivit populärt. Träffade en kvinna som var gravid, hade gjort ett ultraljud för några månader sedan och är beräknad att föda i april. Frågade om hon ville lyssna på bebisens hjärtslag, hon lyste upp med hela ansiket och svarade ja! Lyssnade ett tag att höra något, men efter en stund fylldes ljudet av snabba hjärtslag hela rummet och alla log. Sånt vi tar förgivet i Sverige att få var fjärde till varje vecka beroende på omständigheterna.

image

Efter detta möttes jag upp med en annan volontär som ville måla tillsammans med barnen i lägret. Hon stack och handlade och jag gick till förrådet och sorterade underkläder. Vad fan skickar folk? Jag hittade (seriöst) minst 5 par av använda och otvättade  stringtrosor!!! Även massa bikini! Man blir så trött på alla resurser och pengar som används för att leverera saker som vi får slänga.

Efteråt gjorde vi ansiktsmålningar! Det var första gången för mig, men det gick bra. Barnen var glada, och är barnen glada så är ofta föräldrarna glada 🙂
Min kreativa sida fick visa sig en stund.

image

image

Alla ville vara Spiderman! 🙂

image

image

image

image

Jag fick också målningar på mig!

image

I natt blev jag väckt av att ”nurse-phone” ringde. Det skulle komma en båt till hamnen 00.30. Jag gick upp och körde dit. Jag mötte 6 herrar och damer fullt utrustade med handskar, munskydd och väskor. De var förberädda för akuta fall. Jag talade med en kille från Frontex och han hade aldrig sett dessa människor förut. Konstigt att dessa dyker upp samma dag som journalisterna är här!! Mottagandet av de 60 människor blev allt ifrån vanligt. De möttes av ”maskerade” män och en stor fet kamera i ansiktet. Dessa människor hade varit på Farmakonisi i 3 hela dagar! Detta var det sista de behövde mötas av.

image

De munderade människorna gjorde ingenting och stod sedan utanför och stirrade medan jag gick runt med en tolk och löste några besvär. Mycket kräknin

gar

pga sjösjuka och ont i magen pga brist på mat och rent vatten. De var så jävla trötta, vem fan hade inte varit det!? Som tur var så gick registreringen snabbt och de fick gå vidare till lägret och sova. Jag med, hamnade i sängen kl 3.30.

Idag åkte jag till hamnen och hjälpte till lite med att dela ut filtar, sovsäckar, vatten och kex. Det kom inte så många, så jag drog till lägret istället. Ett par tar tag i mig och vill visa mig något. Jag följer med dem till det stora tältet och där brister det lite för mig. Jag får tårar i ögonen samtidigt som jag ler! De hade tagit ansiktsfärgen som vi använde igår och gjort detta!

image

En bild för att hedra alla de offer i Frankrike. Dessa människor har fått utstå så mycket, varit med om bomber, förstörda hus, flykt och elände. Ändå gör de en sån här vacker sak för att visa att de terrorister som kommer inte är lika med dem, utan det de försöker att undgå och försvinna ifrån.

Kl 18.30 hade vi alla på lägret en tyst minut för offren i Frankrike och vi hade tidigare under dagen varit med detta underbara par och handlat saker till denna kväll.

image

Det var riktigt vackert och rörande att vara med om detta.

image

Efteråt gick vi till hamnen för att säga adjö till alla de som skulle med färjan till Aten ikväll. Det kändes som man hade träffat och pratat med dessa kvinnor, män och barn i flera veckor och de var många kramar, pussar och lyckönskningar i hamnen ikväll!

image

Jag hann att dela ut en del av min sons förskolas armband också idag. 💜

image

image

image

Dessa kvinnor, barn och män, singel, gift eller änka/änkeman, glad, ledsen eller arg, är precis som du och jag!
Låt inte de terrorister som tar sig in låta detta påverka hur ni behandlar dessa fantastiska människor. Låt inte de som sprider skräck vinna över det goda. Låt inte hat vinna över kärlek.

Tack alla ni som bidrar! Ni visar styrka, kärlek och medlidande. Jag själv och många som blivit hjälpta en liten bit på vägen är er för evigt tacksamma! 💜💜💜
/ Kim

Kommentera

