Samarbete!

Igår och idag har bjudit på mycket.
Mycket har som till synes hänt här på ön och alla måsta samarbeta, vilket inte är det lättaste. Både organisationer och polis måste göra detta tillsammans.
Var på ett möte ikväll vilket var väldigt värdefullt. En stor förståelse för alla inblandade, all politik och byråkrati. Puh säger jag bara. Ett möte med många frågor och många svar, på många olika språk. 🙂 varje fråga har 100 svar, varje mynt har två sidor. All cred till de som kämpar! 💜💜

Igår kom en volontär till mig och frågade om jag visste hur vi skulle gå tillväga om ett par (en gravid kvinna och hennes man) hade förlorat allt. Alla tillhörigheter, alla pengar. Jag svarade att mina fantastiska vänner och bekanta donerar pengar just för detta. Jag fick tag i en tolk och vi gick tillsammans i rask takt och köpte biljetterna till Aten. Mannen bakom disken lät oss gå före i kö och var väldigt trevlig och hjälpsam. Med biljetterna i hand så gick vi sakta tillbaka. Mannen frågade vad jag hette och jag sa Kim. Frågade vad de hette och vi nickade välmenande till varandra. Mannen pekar sedan på kvinnans mage, och då bebisen i fråga och säger Kim! Vilken tur att det passar både tjej och kille säger jag och alla skrattar. 🙂

Resten av tiden igår gick åt att städa, sortera kläder,

image

dela ut kläder och massa samtal.
Jag var nere i hamnen på kvällen igår kväll och sa farväl till de som tog färjan.

image

Jag var uppe vid villan.

image

Lekte och såg på när andra lekte och skojade med barnen.

image

Delade ut av de armband mina barns förskola gjort.

image

image

Samarbete idag har varit A och O. Med UNHCR, med MSF, med polisen, med alla volontärerna. Tillsammans har vi lyckats fixa ännu en dag.

Träffade underbara kvinnor ikväll i villan som öppnade sig och berättade deras livshistoria, vi visade bilder, pratade om barn, vart de var på väg och vad som hänt dem! Ska dit imorgon igen för att lösa det med deras papper då en av kvinnorna måste genomgå dialys imorgon och måste därför ha fått papprerna först.

En kvinna kom själv med fyra barn. Blivit av med allt. Här går UNHCR in och berättar, bidrar och löser biljetter och hotellrum. Härligt samarbete. Innan kvinnan går med all packning ger jag henne lite pengar i smyg och hon ler med hela ansiktet och ger mig en kram och en puss på kinden. Här är människor som jag väljer att inte ta bild på. Jag berättar, för att ni ska veta vart era pengar går, men att ta en bild här känns egoistiskt och helt fel.

Kram 💜

Kommentera

