Snart på plats..

Nu sitter jag på båten mellan Pireus och Leros. Stor båt, alla bekvämligheter.  Har aldrig tidigare rest ensam utomlands. Aldrig. Klart att man är lite orolig, hittar jag rätt, vart ska jag, vilken station ska jag hoppa av och har jag rätt biljett?
Sitter och tittar ut över mörka Medelhavet. Ljus i fjärran. Ändå orolig.
image

Tänker på de som sätter sig på en osäker båt. Med små barn. Gravida kvinnor. Sjuka. Gamla. Familjefäder. Unga killar. De gör en resa över Medelhavet, en farlig resa, för att de MÅSTE. Kan knappt tänka hur rädda och oroliga de är. Sen komma till ett ställe där man inte vet vart man ska, vad polisen gör, vad volontärerna vill, vilken biljett man ska köpa och vad som väntar.
Dessutom kanske man får en flyer undertecknat av ”Svenska folket’ där de får läsa att de inte är välkomna, där de får läsa massa lögner. Som om de inte har stått ut med nog, och då är de bara i början av sin resa.

Tur att de hamnar först i Grekland. Jag blir bara mer och mer övertygad över att detta land är det bäst lämpade för denna stora flyktingström. De inhemska och de inflyttade. De ger av sitt hjärta, de ger av sin ekonomi (som redan är väldigt ansträngd) och de är medmänniskor långt in i ryggmärgen!

Var tvungen att ”hänga” i pireus i 5 timmar mellan flyg och båt idag. Landade på en liten restaurang, där jag åt gott och tittade på folk. En äldre herre började prata med mig, vän med ägaren av restaurangen. Han berättade hela sin livshistoria på 2 timmar. Tragisk, men även lycklig. Och det var lyckan han höll fast vid.
image

Trots många negativa händelser de senaste 2 åren var han ändå engagerad i flyktingfrågan, välmenande, frågande, hjälpande. Livsöden rör alla, och som Poppi på Leros sa förra resan. ”we love people, not just Greek people, but PEOPLE”!

Tacksam över att få åka tillbaka! 💜💜💜/ Kim

Kommentera

