Kim åker ner igen! Och jag fortsätter strukturera volontärer…

Hej alla!

Nu åker Kim snart ner igen! På fredag åker hon vilket givetvis känns jätteskoj och bra. Hon kommer ge de 5000kr som Hanna lagt ut för de nappflaskor vi köpt på ön. 🙂 Kim kommer samarbeta med några andra sjuksköterskor som nu finns på plats.

Lotta, vår svenska sjuksköterska som med sin dotter hjälpt till på Leros åker snart hem. Hon har uppdaterat oss kontinuerligt och här ska ni få ta del av hennes dagar på Leros. Hon kommer skriva ett litet avslut när hon kommer hem.

”Jag är så frustrerad! Basic needs blir inte uppfyllda. Får få händer som kan se till att kläder distribueras”.

”Lite snabbt! Läget här är katastrofalt. Finns inte händer, byggnader, värme, basal hygien till alla. Människor har rest under en veckas tid. Inte duschat. Färjorna har strejkat och mer och mer flyktingar kommer men inga åker vidare. Frustrationen växer hos många. Kontakt med MSF (läkare utan gränser). Vi har bytt telefonnummer med varandra. Igår konsulterat angående en cancersjuk kvinna. Tvillingarna mår bra!! De är så små. Jude och Mary är deras namn. Gravid kvinna från Irak ankom igår 34:e veckan visade det sig. 40 år. Två barn i livet och en mördad man som aldrig får se sitt yngsta barn. Ensamkommande utan släkt. Förvärkar. Till sjukhuset. Stress. Hon har för mycket stress.
Telefonen ringer. Om jag kan komma till hamnen. Ensamstående mamma med slö baby. Kommer till liv efter en stund och jag bedömer det inte som akut. Men behöver träffa läkare vid ankomst till kamp. I samlad trupp vandra efter polisbil till ” the camp” bilder från 2:a världskriget passerar revy. Kvinna med 6 barn gråter. Sovit ute i två nätter. Hon är blek och tagen. Barnen har levt på kex och vatten. De får komma till villan på kvällen. Duscha och äta av den goda soppa Jenny har gjort. Mamman har ett helt annat skimmer över sig igen. Hon ler och pratar glatt med en nyvunnen bekantskap. Det basala! Mat, hygien, värme gör en människa så mycket gott. Människor jag pratar med säger alla samma sak.
”Vi vill ge våra barn en framtid. ” Låt oss gemensamt se till att den också ges!!!!”

”Vad gäller behov så tror jag att beteendevetenskaplig bakgrund är användbart. Psykolog, Socionom.,vissa familjer är svårt traumatiserade. Lilla so och hennes bror och gravida mor i 34:e veckan tex. Deras far och man har nyligen mördats. So söker mycket kroppskontakt. Vill sitta och hålla handen eller kramas så länge det bara går. Hon är som en skugga som följer dig precis var du går”.
”Situationen på Leros har varit fruktansvärt ansträngd. Jag hamnade mitt i ett kaos. Människor sov på gatan i tält och under bar himmel. Nu har färjorna börjat gå igen. Och det har lugnat ner sig. Jag hade förmånen att få vinka av alla nyvunna kontakter. Vackert och hoppfullt”.

12200614_1119151898110145_1544560623_n 12208002_1119151848110150_1708177465_n

imageimageimageimage

TACK Lotta för din insats! 🙂

I flera dagar har alltså färjorna strejkat vilket har inneburit att flyktingarna inte har kunnat lämna öarna. Leros har därför varit tungt belastat med över 5000 flyktingar. Nu går de alltså igen vilket kommer underlätta mkt för alla!

Just nu sitter jag med all min lediga tid och försöker få till strukturen för de volontärer med medicinsk utbildning som vill åka till Grekland. Jag råkade nämligen åka på ett bananskal och bli en av 10 administratörer för en FB sida/grupp som heter Medics For Greece där man vill koordinera hjälpen.  Skypesamtal med nya kontakter, uppdatering av situationen och behoven på Leros, samtal med olika läkare och sjuksköterskor och mycket mer innebär att jag bott på, och kommer att bo på, FB…ett tag till. Ganska tufft faktiskt och jag skulle kunna jobba heltid med detta. Men många underbara människor som underlättar och gör att det känns meningsfullt! 🙂

Kim och jag har nu öppnat en grupp för de läkare, ssk och bm etc som vill åka ner så att de kan hållas uppdaterade och hålla kontakten. Vi har också kommit i kontakt med en amerikansk kvinna som driver en organisation i USA för att barnmorskor och obstetriker ska kunna åka ner och hjälpa på öarna. Midwife Pilgrim heter de och Kim kommer hjälpa dem att ta reda på mer när hon nu åker. Hon kommer vara deras svenska ”pilgrim” på Leros och hemma i Sverige vill de att jag ska vara deras svenask ”värdinn”. Det är tydligt att det här med välgörenhetsevent funkar lite annorlunda i USA… 🙂  Vii får se vad som händer.

Vi hoppas att ni orkar och vill följa oss fortsättningsvis! Fortsätt gärna att dela och hjälp oss med bidrag, vi har en del kvar men tar tacksamt emot mer! 😉

KRAM Nathalie


Kommentera

